Blog Entry

El desgaste

dimarts, 28 de desembre del 2010 by Marta M.Q. , under

Alusiones, indirectas, silencios, insultos, distancia, miradas y palabras... Desgaste. Desprecio. ¿Cómo un amor puede evolucionar hasta el odio? Alberto Moravia retrata en El desprecio (posteriormente llevada al cine por Jean-Luc Godard bajo el mismo nombre) cómo un 'malentendido' entre un matrimonio felizmente casado va creciendo hasta llegar a ser una maraña de hilos entretejidos inseparables que acaban con su amor.

En la novela el lector se sumerge en la visión del hombre, Riccardo, un guionista que intenta mantener el equilibro entre su trabajo y su mujer; en el libro empatizamos con él y entendemos sus razonamientos a través de sus reflexiones y 'justificaciones' en primera persona. En cambio, en la película es un personaje frío, apático, incluso mezquino, y la protagonista es Emilia, una mujer abandonada, poco valorada y sin atenciones, incluso burlada por él flirteando con descaro con la secretaria del productor. La película es bastante fiel al libro, aunque Moravia escribe una bonita y ambigua escena de delirios, sueños y frustraciones en medio del mar que Godard no plasmó en la pantalla.

Y aquí un párrafo que me encanta sobre la fugaz esperanza del amor:

"Exaltado por el panorama, le dije a Emilia que en los Farallones habitaba una especie de lagartos que no existía en ninguna otra parte del mundo: azules, a fuerza de vivir entre el cielo azul y el mar azul. Ella escuchó mis explicaciones con curiosidad, como si se olvidase por unos momentos de su hostilidad hacia mí. Y entonces no pude menos que alimentar nuevas esperanzas de reconciliación; en mi mente, el lagarto azul que estaba describiendo, escondido entre las anfractuosidades de las dos rocas, se convirtió de golpe en el símbolo de lo que podríamos llegar a ser nosotros mismos, si permanecíamos en la isla el tiempo suficiente: azules también en el interior de nuestro espíritu, del que la serenidad de la estancia marina habría arrancado, poco a poco, el hollín de los tristes pensamientos de la ciudad; azules e iluminados en el azul, como lagartos, como el mar, como el cielo y como todo lo que es alegre, claro y puro".

Fotografía: Librería luces

5 Responses to 'El desgaste'

29 de desembre del 2010, a les 4:05

Comment by òscar.

No he llegit mai res de Moravia. I no sé el perquè.

La setmana vinent (de vacances) podria ser una molt bona oportunitat per debutar. Per fi.

29 de desembre del 2010, a les 5:58

Comment by Elfreelang.

M'he llegit un únic llibre de Moravia :La romana crec que es deia i em va marcar l'adolescència me la va marcar bé vull dir...no sé perquè no n'he llegit més però aquest me l'anoto per l'any vinent gràcies mil!

31 de desembre del 2010, a les 3:48


Hola de nou.

De Moravia solament he llegit la Romana (anterior al llibre del que parles) i per tant poca cosa puc dir d’aquest altre llibre. Ara bé, pel que dius sembla prou engrescador.

Això si, sembla trist. Problemes conjugals, gelosia, rutina i cansament.

Bona entrada d'any!

31 de desembre del 2010, a les 10:25

Comment by Marta M.Q. .

òscar: Doncs et recomano aquest llibre, i la pel·lícula també! Un tàndem considerablement bo. Però ara m'estic llegint d'ell El hombre que mira i no m'acaba de convèncer.

Elfreelang: No m'he llegit La romana, me l'apunto. Això sí, vaig veure la pel·lícula de Vittorio de Sica basada en el seu llibre La campesina. L'any vinent, doncs, seguim amb les bones lectures!

trt2009: Benvingut al blog, Tomàs! M'alegro que t'hagi donat una bona impressió el blog :) Et va agradar La Romana? Veig que l'hauré de llegir. Aquesta novel·la és trista, sí. És el que té el desamor, el desencís.

Bon any nou a tots!

3 de gener del 2011, a les 4:08


Hola Marta,

La Romana em va agradar com a document que explica una petita part de la història al voltant del Feixisme (a l’Abissínia ocupada). En la novel•la es barreja el sexe (una prostituta n'és una de les protagonistes), les relacions amb la seva mare, el matrimoni, les seves experiències i les seves vivències en el decurs de les tribulacions que viu, els personatges que coneix, on un dels seus principals clients és un feixista.

Publica un comentari a l'entrada